Khamis, 22 Januari 2009

Perjuangan UMNO adalah Perniagaan



Cerita dari hati nurani seorang Umno mengapa BN kalah dan dimalukan !
Dengan berbekalkan idea yang karut, macamana anda, penyokong BN hendak meyakinkan penduduk Paloh khususnya? Adakah mereka hendak mempercayai cakap anda yang datang berkempen dimana sebahgian besar berkelulusan Darjah 6 dan SPM dan Ketua Cawangan UMNO Paloh yang juga berkelulusan SPM? Ataupun mereka nak mempercayai Ketua Cawangan PAS iaitu bekas guru yang bertanggungjawab mendidik ribuan anak-anak Paloh? Ketua Cawangan PAS yang mempunyai anak-anak kesemuanya lulusan universiti?

Kita kena fahami isu di Terengganu sebelum datang berkempen. Orang Terengganu perlukan kemajuan. Tapi bukannya dengan cara yang dibawa oleh pemimpin BN. Kita tidak perlukan bangunan yang bernilai ratusan juta ringgit. Kita perlukan sesuatu projek yang mana kita juga boleh bekerja, menyumbang bakti, mengutip hasil bersama untuk jangkamasa yang lama.Apa guna projek ratusan juta ringgit apabila kontraknya diberi kepada kontraktor lua terengganu? Berapa kerat manusia yang dapat faedah? Kontraktor dapat 10% untung, pas tu pekerja yang di ambil adalah Mat Indon..manakala supplier pula adalah tokeh2 Cina. Apa yang org kampung di Terengganu dapat bila bangunan siap? Meleleh je air liur.


Sebab tu kalau tak faham isu , jangan datang berkempen. Silap saya adalah terlambat pulang ke kampung untuk memperjelaskan isu pembaziran wang royalti. Kalau tak, i'm sure PAS will win with much larger majority. Hidup Terengganu!! Majoriti PR yg datang ke KT terdiri dari golongan terpelajar dan profesional ! Lihat dengan mata,jangan pandang telor saja !!


Melawan arus : Baca komenter dulu baru baca isu ! Wakakaka..!!!PRK P036 selesai. BN kalah. Majoriti besar.


Post mortem. Salah itu. Salah ini. Salah dia. salah mereka. Inilah senario selepas pilihanraya. Sepertimana bolasepak malaysia - sebelum perlawanan semua pihak akan menunjukkan keyakinan. Apabila telah kalah, masing-masing menuding jari - menyalahkan orang lain. Jika tiada sesiapa yang nak disalahkan maka mereka akan salahkan gelanggang, cuaca dan sebagainya.


Itulah kita.Selesai sahaja PRK P036 seperti biasa, banyak pihak memberikan komen dan antaranya;1. Salah pilih calon2. Salah pengarah jentera pilihanraya3. Salah strategi kempen4. Salah petugas / jentera pilihanraya5. Salah pengundi tidak menghargai calon dan lain-lain lagi.


Beberapa hari berada di KualaTerengganu menjelang pilihanraya tersebut saya melihat bahawa sebenarnya UMNO/BN tidak menjiwai dan menghayati perjuangan secara jujur. Saya tidak mahu mengulas perkara diatas kerana telah ramai yang membincangkannya dan memang benar semua pihak akan bersetuju bahawa kesalahan bermula sejak awal lagi iaitu sejak pemilihan calon.


Jentera PAS walau dari mana pun mereka datang untuk membantu kempen, tanpa belanja atau belanja besar dari parti namun jiwa mereka bersungguh-sungguh berkerja untuk parti. Mereka dapat menjiwai semangat perjuangan parti dan mereka lakukan itu dengan ikhlas. Mereka tidur dirumah-rumah kenalan atau di masjid-masjid dan surau-surau, tetapi mereka lakukan ini dengan ihklas. Jentera BN? Berapa mereka dibayar untuk ini? Mereka lakukan ini mungkin tidak dengan sepenuh hati kerana semangat mereka tiada untuk parti.


Mereka telah terbiasa dengan falsafah: perjuangan (dalam UMNO) adalah satu perniagaan. Kerana ini yang telah diajarkan kepada mereka di cawangan-cawangan dan di bahagian-bahagian dimana mereka terlibat. Lalu, tiada RM tiada kesetiaan.


Bagaimanapun akhirnya kita masing-masing gembira pulang membawa sesuatu habuan meskipun calon BN dikalahkan.Pemimpin-pemimpin yang datang ke KT juga melakukan tugasnya secara 'sambil minum air menyelam'. Bahkan kita mendapat tahu seorang calon jawatan dalam pemuda tidak ghairah menjalankan tugasnya kecuali menunggu para perwakilan yang akan menemuinya di bilik hotel dimana dia menginap untuk membuat satu 'tembakan' tepat kepada perwakilan berkenaan. Beliaulah orangnya yang setelah keputusan tidak berpihak kepada BN memberikan ulasan kekalahan itu tidak boleh disalahkan kepada calon sahaja.


Ada juga terdapat petugas-petugas yang tidak tahu bagaimana melakukan kerja K10 dan tidak pernah melakukannya sebelum ini, jadi bagaimana hendak mendapat hasil tuaian yg baik jika tidak menanamnya dengan benih yang baik juga? Bagaimana pemilihan dibuat? Kenapa UMNO Bahagian-bahagian tidak prihatin?Pekrja-pekerja PAS lebih menghayati tugas mereka.


Mereka mampu me-minimumkan setiap kos yang dibelanjakan. Saya melihat selesai pilihanraya mereka mengumpul dengan cermat bendera dan mana-mana poster yang boleh digunakan semula nanti. Manakala pihak BN hanya mengumpulkannya disuatu tempat dan membiarkan untuk dibuang.


Ini masalah sikap. Masalah menghayati perjuangan dari sekecil-kecil hingga sebesar-besarnya. Mereka (PAS) nampak lebih menghayati perjuangan parti mereka dengan mereka menjiwai perjuangannya. Inilah semangat yang UMNO ada sewaktu ianya mula ditubuhkan tetapi kemankah hilangnya semangat ini?Saya berpendapat bahawa masalah utama UMNO adalah masalah sikap. Sikap pemimpin-pemimpin kita dan masalah sikap ahli-ahli UMNO sendiri. Segalanya telah berubah dan harus kembali ke asal untuk tetap mampu bertahan dimasa-masa akan datang.